مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

مراحل سه گانه زندگی

مرحله اول:وقت داری، انرژی داری ولی پول نداری ! 

 

مرحله دوم:پول داری، انرژی داری ولی وقت نداری ! 

 

مرحله سوم: پول داری، وقت داری ولی انرژی نداری! 

ارتباطات، آموختنی است

چکیده
ارتباط رفتاری، آموختنی است و این بیانگر این نظر است که ما با یادگیری درست و کسب مهارت های ارتباطی می توانیم به اصلاح و بهبود رفتارهای ارتباطی خویش دست یابیم.بیشتر وقت، انسانها در ارتباطات روزمره، صرف گوش دادن و سخن گفتن می‌شود، اما ترس از برقراری ارتباط و صحبت کردن در برابر جمع، مشکلی است که بسیاری با آن رو به رو هستند و نمی‌دانند که چگونه یک ارتباط درست و موثر برقرار کنند.اهمیت این مشکل زمانی دوچندان می شود که در شغل مان و سازمانی که در آن کار می کنیم در برقراری ارتباط با مدیران ،همکاران و مراجعان عملکرد ضعیفی داشته باشیم.
اتفاقی نیست، که اکثر شرکتها و سازمانها در برنامه آموزشی خود برای پیشرفت شغلی کارکنان، مهارت های ارتباطی را نیز می گنجانند.
منافع و مزایای مهارتهای ارتباطی بسیار زیاد و مختلف اند. این مهارتها می توانند زندگی شما را در آینده به گونه‌ای حفظ کنند، قلب فرد مورد علاقه تان را بربایند، یا ازدواجتان را نجات دهند.
در کار و تجارت هم، فواید و مزایایی از این قبیل موارد، وجود خواهد داشت:  
1. بهبود فعالیتهای پایشی کارمندان
2. بهبود روابط با خارج از سازمان
3. بهبود اعتماد به نفس سازمانی

هنر گوش کردن

در روابط بین فردی، گوش دادن اهمیت زیادی دارد. زیرا از راه این مهارت می توانیم ضمن احترام گذاشتن به فرد مقابل،وی را به ادامه تعامل تشویق کرده، در نتیجه اطِلاعات بیشتری کسب نماییم. مثلاً یک مدیر موفق،برای تضمین اطّلاعات صعودی (از زیردست به بالا دست ) از مهارت گوش دادن استفاده می کند؛ چرا که توانایی خوب گوش دادن مدیر، می تواند برای آنکه زیردستان به گزارش پیامها ادامه دهند،جو اعتماد را به وجود آورد.
در هر ارتباطی، دو دسته علائم وجود دارند:
الف)علائم کلامی:
یکی از نشانه های اصلی خوب گوش دادن در تعامل‌های اجتماعی استفاده از علائم کلامی است.این علائم به صورت تصدیق،تحسین،انعکاس احساسات،تعبیر و تفسیر کردن و ... در گفتار ما ظاهر می شوند.
1. تصدیق: از تصدیق برای تقویت بخشهای مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن بهره می‌گیریم.نمونه های آن عبارتند از: «بله» ، «درسته» و «همینطور است که شما می گویید_»

2.تحسین: تحسین هم مانند تصدیق، نوعی تقویت مثبت است.ولی فراتر از یک تایید ساده یا توافق با گفتار و اعمال طرف مقابل است.از انواع تحسین کلامی می توان به عباراتی، مانند: «آفرین_»،»چه جالب_»،»ادامه بده»،»عالیه» اشاره کرد که متناسب با چگونگی وضعیت به کار می روند.

3. انعکاس احساسات: انعکاس احساسات، نوعی همدردی (شاخه‌ای از مهارت زندگی است)به حساب می آید و کاربرد آن زمانی است که شخص مقابل به یک همدرد برای کسب آرامش نیاز دارد.مثلا وقتی کسی ناراحت،عصبی وآشفته حال است،باید از این فن استفاده کرد.برای بازگرداندن احساسات باید به دقت به صحبت های طرف مقابل گوش فرادهیم تا از نیازها و مسائل اصلی او با خبر شویم وگفتار خود را براساس آن نیازها تنظیم کنیم.

4.تعبیر و تفسیر کردن: در این مورد، با استفاده از گنجینه واژه‌های شخصی خود،مطالبی را که شنیده ایم برای گوینده تفسیر می کنیم.با این کار مطمئن می شویم که سخنان وی را درست فهمیده ایم و همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.
ب)علائم غیر کلامی:
پاسخهای غیر کلامی نیز نقش مهمی در گوش دادن، بازی می‌کنند.برخی از این رفتارها نشانه توجه به گوینده و برخی هم نشانه بی توجهی به اوست که باید به آنها اهمیت داد.از علائم غیر کلامی رایج می توان به تکان دادن سر،حالتهای چهره،وضعیت بدنی، تماس چشمی مستقیم اشاره کرد که در ذیل به تفسیر اجمالی این موارد می پردازیم.

مدیران و بهبود مهارت های ارتباطی
1. اطرافیان خود را تشویق کنید
2. موفقیت ها را جشن بگیرید
3. از همکاران خود پشتیبانی کنید
4. کمک کنید
5. انتقادهای وارده را بپذیرید
6. انتقاد پذیر باشید
7.انعطاف پذیر باشید
8. حمایت کنید  (به نقل از تدبیر)

سلف سرویس

«امت فاکس»، نویسنده و فیلسوف معاصر، هنگامی که برای نخستین بار به آمریکا رفته بود برای صرف غذا به رستورانی رفت. او که تا آن زمان، هرگز به چنین رستورانی نرفته بود در گوشه ای به انتظار نشست با این نیت که از او پذیرایی شود. اما هر چه لحظات بیشتری سپری می شد ناشکیبایی او از اینکه می دید پیشخدمت ها کوچکترین توجهی به او ندارند، شدت گرفت. از همه بدتر اینکه مشاهده می کرد کسانی پس از او وارد شده بودند و در مقابل بشقاب های پر از غذا نشسته و مشغول خوردن بودند.

او با ناراحتی به مردی که بر سر میز مجاور نشسته بود نزدیک شد و گفت: «من حدود بیست دقیقه است که در اینجا نشسته ام بدون آنکه کسی کوچکترین توجهی به من نشان دهد. حالا می بینم شما که پنج دقیقه پیش وارد شدید با بشقابی پر از غذا در مقابلتان اینجا نشسته اید! موضوع چیست؟ مردم این کشور چگونه پذیرایی می شوند؟»

مرد با تعجب گفت: «ولی اینجا سلف سرویس است.» سپس به قسمت انتهایی رستوران جایی که غذاها به مقدار فراوان چیده شده بود، اشاره کرد و ادامه داد: «به آنجا بروید، یک سینی بردارید و هر چه می خواهید، انتخاب کنید، پول آن را بپردازید، بعد اینجا بنشینید و آن را میل کنید!»

امت فاکس، که قدری احساس حماقت می کرد، دستورات مرد را پی گرفت. اما وقتی غذا را روی میز گذاشت ناگهان به ذهنش رسید که زندگی هم در حکم سلف سرویس است. همه نوع رخدادها، فرصت ها، موقعیت ها، شادی ها،سرورها و غم ها در برابر ما قرار دارد. در حالی که اغلب ما بی حرکت به صندلی خود چسبیده ایم و آن چنان محو این هستیم که دیگران در بشقاب خود چه دارند و دچار شگفتی شده ایم که چرا او سهم بیشتری دارد؟ و هرگز به ذهنمان نمی رسد خیلی ساده از جای خود برخیزیم و ببینیم چه چیزهایی فراهم است. سپس آنچه می خواهیم برگزینیم. منبع: ارقام طلایی

اسکات فالمن ، مردی که خندانک‌ها را به دنیا آورد

هنگام برقرار کردن ارتباط در اینترنت ، دشوارترین کار ، صرف‌نظراز درست‌نویسی هجاهای کلمات ، ابراز احساس واقعی است. هنگان چت کردن و میل زدن ،کلمات زیادی رد و بدل می‌شوند و بسیارند مواردی که گیرنده یک جمله ، سر در گم می‌شود که منظور واقعی فرستنده از یک عبارت چه بوده است. گیرنده نمی‌تواند از لحن یک عبارت مطمئن باشد ، آیا او با من شوخی می‌کرد؟ آیا واقعا منظورش همین بود؟ولی در ساعت ۱۱:۴۴ ، ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۸۲ همه چیز عوض شد. در
این تاریخ و در این زمان که البته هنوز خبری از اینترنت نبود ، «اسکات فالمن» Scott
E. Fahlman ، استاد یکی از دانشگاه های پنسیلوانیا ، در یکی از بولتن‌های الکترونیک
نوشت:

«من این ترتیب کارکترها را برای افراد بذله‌گو پیشنهاد می‌کنم: :-)
از پهلو باید خوانده شود.»

 

 به این ترتیب این آقای فالمن بود که نخستین بار نسخه الکترونیکیلبخند را به همگان شناساند. در طی روزها و ماه‌های بعد سایر دانشگاه‌ها هم متوجه ابتکار آقای فالمن شدند و خندانک‌های زیادی را ابداع کردند.البته بعضی‌ها اظهار کرده‌اند که تلگراف‌چی‌ها هم قبلا چنین ابتکاری را به خرج داده بودند و آقای فالمن شاید نخستین کسی باشد که در جوامع الکترونیک نوین از این توالی سکانس‌ها برای بیان احساسات استفاده کرده است.

کلمه

معنی

=^D

خنده بزرگ

=^*

بوسه

: (

غمگینی

:.(

گریه

: |

خستگی ، غمگینی

}: [

عصبانیت

8-)

حیرت‌زده یا عینکی

:-D

خندیدن

:-(

اخم کردن

(-:

لبخند چپ‌دست‌ها!

 

:-{)

لبخند سبیلوها

:-{)}

لبخند با سبیل و ریش!

:-/

دهن‌کجی

:-#

دهانم بسته است

:-@

فریاد زدن

>:-<

عصبانی

:/)

خنده‌دار نیست

()

در آغوش گرفتن

((()))

محکم در آغوش گرفتن

*

بوسه
:**:
جواب بوسه
:-&
زبان بسته
:-?
ریشخند کردن ، لیس زدن
:( )
فریاد زدن ، بلند صحبت کردن
^ ^ ^
بریده بریده حرف زدن
{{ }}
آغوش
P*
بوسه فرانسوی
%(|:-) آ 
مخ!
:-)
لبخند کلاسیک
;-)
چشمک زدن

 

جالب اینجاست که  کاربران اینترنت در ژاپن، وقتی از خندانک‌ها استفاده می‌کنند ، بیشتر روی حالت چشم تأکید دارند ، در حالیکه کاربران غربی تأکیدشان بیشتر بر روی حالت دهان است. مثلا وقتی می‌خواهند بگویم خوشحال شدم ، می‌نویسند \(^ ^)/ ، گریه را اینطوری نشان می‌دهند: (ToT) ، و اینطوری حرف مخاطبشان را تصدیق می‌کنند : (゚ー゚)(。_。) - منبع: یکی از ایمیل های دریافت شده مشاور مدیریت

لزوم حرکت سازمانهای ایرانی به سمت مدل های نتیجه گرا

در سال های اخیر، توجه زیادی به اجرای سیستم های مدیریت کیفیت در کشورمان شده، ولی عدم دستیابی به نتایج لازم و مورد نظر، یکی از مشکلات پیاده سازی این سیستمها بوده است. 

طبق آمار غیر رسمی و همچنین مشاهدات و تجارب نویسندگان این مقاله، می توان گفت که حدود 75% ازشرکت های اجرا کننده سیستم های مدیریت کیفیت در کشورمان، به نتایج مورد نظر دست نیافته اند (عارف کشفی، 1382 ).   

دلایل این موضوع، نیازمند موشکافی بیشتر و انجام فعالیت های تحقیقاتی میدانی می باشد، ولی عدم ا یجاد زیر ساخت های لازم برای اجرای این گونه سیستم ها و عدم اجرای دقیق آنها، از دلایل درون سازمانی مؤثر بر این موضوع هستند. البته توجه به این موضوع که ساختار سیستم های مدیریت کیفیت سری ایزو 9000 ، توجهی دقیق و مؤثر به نتیجه گرایی ندارند نیز اهمیت زیادی دارد. ادامه مقاله را اینجا مطالعه نمایید.