مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

گفتگو با عضور محترم هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران

چند روز پیش سعادت بسیار زیادی نصیب بنده شد و گفتگویی صمیمانه با جناب آقای محسن مقدادی، عضو محترم هیات مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران و مدیر وب سایت این انجمن داشتم که متن این گفتگو با کسب اجازه از ایشان در این پست ارایه شده است. با توجه به پرسش و پاسخ هایی که بین بنده و ایشان رد و بدل گردید امیدوارم تنظیم این گفتگو برای تمامی همکاران محترمی که در زمینه مشاوره مدیریت فعالیت می نمایند مفید واقع گردد. در ضمن گفتگو و بر حسب نیاز بنده قسمت های مختلف پرتال جدید انجمن مشاوران مدیریت ایران را نیز معرفی خواهم کرد و امیدوارم این گام کوچک سبب ساز آشنایی مشاوران بیشتری که در حوزه مشاوره مدیریت فعالیت می نماید با این انجمن گردد.

شروع آشنایی بنده با جناب آقای مقدادی این گونه بود که ایشان لطف کرده و یادداشتی در وب سایت مشاور مدیریت گذاشته بودند و بنده را به آشنایی با انجمن مشاوران مدیریت ایران دعوت کرده بودند. البته بنده از قبل با این انجمن از طریق وب سایت آنها آشنایی نسبی داشتم، لیکن این گفتگو باعث آشنایی بیشتر بنده با این انجمن و به خصوص شخص جناب آقای مقدادی گردید. بنده نیز در پاسخ به دعوت ایشان عرض کردم که: " از مهر 1385 با ایجاد وبلاگ مشاور مدیریت به انتشار مطالب مرتبط با سیستم های مدیریت مشغول هستم و کسب و کار بنده نیز در همین راستا است. در صورت تمایل می توانید سوابق حرفه ای و کاری بنده را به همراه تمامی مطالبی که تا کنون منتشر کرده ام در وب سایت http://sadeghfar.com  مشاهده فرمایید".

جناب آقای مقدادی به بنده اظهار لطف فراوان داشتند و در پاسخ به رایانامه (ایمیل) بنده مرقوم فرمودند: " از آنجا که ما در انجمن مشاوران مدیریت ایران اخیرا با راه اندازی پرتال جدید سعی در توسعه  فعالیت های خود در این زمینه داریم ضمن دعوت از جنابعالی برای عضویت در انجمن خوشحال خواهم شد در ارایه مطالب و پیشنهادات خود برای توسعه پورتال انجمن  همکاری نزدیکتری داشته باشیم". بدین صورت این گفتگو ادامه یافت. من نیز چند نکته ای را که مدنظرم بود به ایشان عرض کردم و گفتم که:

  • حتما مستحضر هستید در حال حاضر وب سایت هایی که با ویژگی "وب 1" انتشار یافته اند منسوخ شده و اکنون وب 2 یا حتی وب 3 در دنیای مجازی مطرح می باشند و منظور از وب 2 و 3 محیط هایی هستند که در تعامل زیاد با ذینفعان خود می باشند ولی به نظر می رسد وب سایت شما با این ویژگی قرین نشده است. به عنوان مثال هر کدام از مقاله های ارایه شده روی وب سایت شما تنها یک فایل (مثلا PDF) را به نمایش می گذارد و امکان ارایه نقطه نظرات در خصوص جز به جز آن مقاله را به خواننده مقاله نمی دهد و یا موارد دیگر که فعلا فرصت پرداختن به آنها نیست.

  • من قبلا هم وب سایت انجمن مشاوران مدیریت ایران و نحوه عضویت در آن را دیده بودم ولی همیشه برای بنده این پرسش مطرح بوده و هست که از عضویت در انجمن شما چه امتیاز یا مزیتی نصیب من می گردد؟ اکنون نزدیک به 15 سال است که بنده به صورت حرفه ای درحوزه مشاوره مدیریت فعالیت دارم و بازار کسب و کار خودم را هم داشته ام (البته بدون عضویت در مجامع یا انجمن هایی نظیر انجمن مشاوران مدیریت ایران)، حال عضویت بنده در انجمن مشاوران مدیریت چه مزیت هایی را برای من می تواند به همراه داشته باشد؟ این پرسشی است که هنوز نتوانستم برای آن پاسخ مناسبی بیابم.

  • بنده از مطالعه اهداف و راهبردهای منتشر شده در وب سایت انجمن بسیار لذت بردم. حتما مستحضر هستید که این گونه استراتژی ها در تمام سازمان های دولتی، شبه دولتی و سازمان های مردم نهاد نیز مطرح است ولی من هیچگاه نتوانستم متوجه شوم که این سازمان ها با چه سازوکاری خواهند توانست به اهداف خود نایل شوند. به عنوان مثال فرض کنید بنده از ابتدای سال جاری عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران بشوم، حال با توجه به هدف شماره 2 این انجمن تحت عنوان "ارتقاء میانگین درآمد اعضا" آیا می توانم انتظار داشته باشم که این عضویت درآمد سالانه بنده را حداقل 10 درصد افزایش دهد.

  • به دلیل رشته تحصیلی ام که مهندسی مکانیک است، بنده در سازمان نظام مهندسی ساختمان عضویت داشته و پایه 2 این نظام را دارم، همچنین چندی قبل با جامعه مهندسان مشاور خراسان نیز همکاری داشتم و به روشنی برای بنده مشخص شده است که معمولا به خاطر عملکرد شبه دولتی این گونه سازمان ها نمی توان با آنها وارد تعاملی به صورت برنده - برنده شد.

جناب آقای مقدادی باز هم از سر لطف و بی دریغ، پرسش های بنده را مطالعه نموده و به شرح زیر مطالبی ارزنده بیان داشتند:

  • یکی از اقدامات اخیر انجمن مشاوران مدیریت راه اندازی پورتال به جای وب سایت قبلی است که هدف اصلی آن ایجاد بستر تعاملی با کاربران است. البته همان گونه که در اعلامیه اول سایت آمده است این پورتال در حال راه اندازی است  و بخش های  آتی آن برخی از موارد مطروحه  از سوی جنابعالی را تامین می نماید. امیدوارم همکاری نزدیک دوستان خوب به ایجاد این محیط کمک و موجب تسریع در ایجاد آن شود.

  • در خصوص خدمات انجمن به اعضا، ابتدا باید گفت انجمن مشاوران یک انجمن صنفی است و با حضور فعالان حقیقی و حقوقی این حرفه می توان انتظار داشت که انجمن بستری برای احیاء حقوق صنفی و خدمات به اعضا باشد لذا پاسخ اصلی به پرسش شما این است که فعالیت شما و من است که  باعث می شود انجمن  دارای منافع برای اعضا باشد. پس در واقع این شما نوعی هستید که باید این پرسش را پاسخ دهید. اما از این دیدگاه کلی گذشته، انجمن مشاوران برای اعضا حقوقی خود  معافیت بیمه قراردادهایشان را در بر داشته است که معادل معافیت 16.67 درصد در هر قرار داد است که میزان کمی نیست. مابقی خدمات را می توانید در بخش خدمات انجمن به اعضا سایت در بخش معرفی انجمن ببینید.

  • اما مزیت مهم در حال حصول، خصوصا برای اعضاء حقیقی این انجمن، عضویت انجمن در شورای بین المللی  موسسات مشاوره مدیریت (ICMC) است که به دنبال آن اعضاء دارای گواهی بین المللی مشاوره مدیریت که مدرکی بین المللی بوده و برای فعالیت های خارجی قابل استفاده است، می شوند. در همین زمینه بزودی رتبه بندی مشاوران براین اساس خواهد بود و قطعا با راه اندازی آن تاثیر زیادی بر بازار کار مشاوران دارای این رتبه بندی حتی در داخل کشور خواهد داشت. مزیت دیگر فعلی برای مشاوران حقیقی امکان معرفی به کارفرمایان و یا ایجاد کنسرسیوم برای اخذ پروژه های بزرگتر است.

  • اما جمله دیگر شما که بیشتر مرا بر آن داشت تا این مطالب را بیان کنم، احساسی است که  از عدم باور شما به برنامه های راهبردی  و یکسان بودن  واژگان این قبیل برنامه ها در سازمان ها به چشم می خورد. من نیز به این امر واقفم اما در انجمن مشاوران مدیریت ایران انتخاب شعار "مشاور ایرانی- اعتبار جهانی" با جدیت دنبال می شود و یک اعتقاد جمعی در هیئت مدیره انجمن است که با تسری آن قابل حصول می باشد و هم اکنون با همین عضویت در شورای بین المللی  گام های اولیه آن برداشته شده است.

  • انجمن مشاوران مدیریت ایران بزودی به منظور ارتقاء مشاوران کشور با برگزاری دوره  های استاندارد سطح کیفی مشاوره را افزایش خواهد داد. همچنین با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از پروژه ها و  فعالیت ها امکانات ویژه ای در اختیار اعضا خود قرار داده و سطح انتظارات کارفرمایان را هم  تغییر خواهیم داد.

در پایان امیدوارم  همه  مشاوران مدیریت و علاقه مندان به این کسب و کار در یک فضای پرشور و تعاملی با امید به آینده، زمینه ساز توسعه میهن اسلامی عزیزمان باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد