مشاور مدیریت
مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مهر 1394
ش ی د س چ پ ج
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
بایگانی
موضوع بندی

 

پنج‌شنبه 4 شهریور 1389
بلای کامپیوتر


چهارشنبه 3 شهریور 1389
شماره ششم(شهریور ۸۹) ماهنامه مشاور مدیریت منتشر شد

ماهنامه مشاور مدیریت

شماره ۶- شهریور 1389

مدیریت محترم:

ششمین شماره ماهنامه مشاور مدیریت منتشر شد. فهرست مطالب منتشر شده در این شماره بدین شرح است: 

- تلنگر مدیریت (ماشین تحریر سازمان)،  

- اخبار مدیریت (پشت پرده مشاوران افسانه ای خودروسازها)، 

- مافیای ایرانیزه، 

- فهرست آخرین مطالب منتشر شده در وب سایت مشاور مدیریت، 

- جمله ای از وبلاگ مدیریت عاشقانه. 

شماره ۶- شهریور 1389

 

خوشحال خواهم شد از نقطه نظرات ارزنده جنابعالی برای بهبود مطالب این ماهنامه بهره‏ مند شوم.

 


چهارشنبه 3 شهریور 1389
استراتژی سازمان خود را به تصویر بکشید

مدیریت محترم، اگر در حال تدوین استراتژی سازمان خود هستید مهم است بدانید یکی از تاثیر گذار ترین روش های تدوین استراتژی درخواست از ذینفعان سازمان برای به تصویر کشیدن چشم اندازهای سازمان است. مشاور مدیریت پیشنهاد می نماید نگاهی به نقاشی های جالبی که در کتابخانه‌ ملی فرانسه نگهداری می‌شود داشته باشید. این نقاشی های زیبا نشان می‌دهد که در سال ۱۹۱۰ چه تصوّری از پیشرفت تکنولوژی در سال ۲۰۰۰ وجود داشته است. آتش‌نشان‌ها و پلیس‌های پرنده، قطار برقی که مستقیماً از پاریس به چین می‌رود، گشت‌های هوایی با هلیکوپتر، کفش‌های چرخدار، روزنامه‌های گویا و... اکنون اگر قرار باشد که ما آینده سازمان خود را به تصویر درآوریم، چی می‌کشیم؟  


سه‌شنبه 2 شهریور 1389
بانک استانداردهای خانواده ایزو

مدیریت محترم: بانک استانداردهای سیستم های مدیریت که از منابع مختلف تا کنون بدست آمده و در حال تکمیل و به روز شدن می باشد قابل استفاده برای سازمان شما است. اگر از خدمات مشاورین محترم و همچنین شرکت های صدور گواهینامه برای استانداردهای ایزو ۹۰۰۱،۱۴۰۰۱ و یا سایر استانداردهای خانواده ایزو استفاده می نمایید و یا اینکه خود نسبت به پیاده سازی این استانداردهای در سازمان مبادرت نموده اید لازم است همواره عملکرد سیستم مدیریتی خود را با نیازمندی های مطرح در این استانداردها مقایسه نمایید تا از اعمال سلایق افراد گوناگون در امان باشید. به عنوان مثال بازنگری مدیریت که یکی از الزامات استانداردهای خانواده ایزو است هیچ ربطی به برگزاری جلسه بین مدیر ارشد و سایر مدیران سازمان ندارد، به عبارت دیگر استاندارد ایزو نخواسته است بازنگری مدیریت به صورت جلسه برگزار شود و دوره تناوب برگزاری آن هم ۶ ماه یا یک سال باشد.

اگر تمایل دارید از موجودی این بانک استفاده نمایید لطفا درخواست خود را همراه با مشخصات استاندارد مورد نظر اعلام فرمایید.  


دوشنبه 1 شهریور 1389
علل تاخیر پروژه ها

مدیریت محترم، همان گونه که قبلا عرض شد تاخیر پروژه طی مدت قرارداد، از تفاضل درصد پیشرفت واقعی پروژه با آنچه برنامه ریزی و پیش بینی شده است بدست می آید و برای محاسبه تاخیر پروژه در زمان های بعد از سپری شدن مدت قرارداد از فرمول معرفی شده در این قسمت استفاده می گردد. لیکن تاخیر پروژه یک سازمان همواره از دو نوع علت برخوردار است که می توان این دو  نوع علت را علل درون سازمانی و برون سازمانی نامگذاری کرد.

کمبود دانش فنی، ضعف نقدینگی، عدم بهره وری منابع انسانی پروژه، برآورد نادرست حجم کار از جمله علل درون سازمانی تاخیر یک پروژه محسوب می شوند و مواردی نظیر عدم دریافت به موقع اطلاعات، انتظار برای تصمیم کارفرمای پروژه، تاخیر در پرداخت حق الزحمه، افزایش محدوده پروژه را می توان از جمله علل برون سازمانی برشمرد.

مدیر پروژه تنها می تواند از بروز علل درون سازمانی جلوگیری نماید تا پروژه بدین خاطر با تاخیر همراه نشود لیکن حذف علل برون سازمانی از حیطه اختیارات مدیر پروژه خارج بوده و همراهی کارفرمای پروژه را طلب می کند. البته مدیر پروژه با تجربه با اتخاذ تدابیر لازم در ابتدای پروژه و یا هنگام عقد قرارداد سعی می کند علل احتمالی برون سازمانی تاخیر پروژه را پیش بینی کرده و اقدامات اصلاحی لازم را در قرارداد تحت عنوان شرایط خصوص پیمان به گونه پیش بینی نماید که حداقل ضرر به پروژه وارد شود. 

یادآوری: نوع سومی از علل بالقوه تاخیر هم وجود دارد که در قراردادها از آن تحت عنوان فورس ماژور یا حوادث غیرمترقبه یاد می شود. شرایط نامناسب جوی، زلزله، تعطیلات پیش بینی نشده و مانند این ها از جمله علل بالقوه تاخیر پروژه می توانند باشند که برای جلوگیری از بروز و یا رفع آنها از دست هیچ یک از طرفین قرارداد کاری بر نمی آید و تنها اقدامی موثری که در این باره می توان انجام داد آن است که در قرارداد شرایط و پیش بینی های لازم اندیشیده شود تا طرفین قرارداد در صورت بروز آنها متضرر نشوند.

گاهی اوقات و به دلایل مختلف احجام کارهای تعریف شده در قرارداد از سوی کارفرما افزایش می یابد یا اینکه فعالیت های جدیدی در دستور کار قرار می گیرد. در این مواقع کارفرما متعهد می شود با افزایش مبلغ حق الزحمه قرارداد (معمولا تا 25% مبلغ اولیه) دامنه کاری قرارداد را افزایش دهد. نکته دارای اهمیت در این شرایط این است که نباید پروژه را با برنامه زمانبندی اولیه ادامه داد و لازم است برنامه زمانبندی بازنگری شده و متناسب با شرایط جدید به روز آوری گردد. مهم آن است قبل از به روز آوری برنامه زمانبندی پروژه تاخیرهای قبلی بوجود آمده تعیین تکلیف گردد. در رابطه با نحوه طبقه بندی تاخیر های پروژه مطالب مناسبی در اینجا آمده است که توجه شما مدیر گرامی را به مطالعه آنها جلب می نمایم.


<< 1 2 3 4 5
برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 1107819


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها
 

| تماس با من  |







Powered by WebGozar


 

مشاهده نسخه معرفی کتاب زنده پیاده سازی ایزو 9001