مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

شرح وظایف

خواهشمندم در نحوه تعیین و مستند سازی شرح وظایف واحد سازمانی و پرسنل آنها راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان

علیک سلام

امروزه سازمان های توسعه یافته، از نمودارهای سازمانی و شرح وظایف کارکنان بعنوان ابزاری اثربخش برای مدیریت سیستم های خود استفاده نمی نمایند و بجای آن سیستم خود را به گونه ای طرحریزی می کنند تا رویکرد فرآیندی در تمامی سطوح سازمان پیاده سازی گردد و از این طریق به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود نایل شوند. لیکن سازمان های ایرانی علی رغم اینکه به تمامی مدهای مدیریتی مانند ISO 9001 و TQM دست یافته اند ولی از آنجا که پا را فراتر از این مدها نگذاشته و به لایه های ظاهری آنها و دریافت گواهینامه بسنده کرده اند همچنان رویه سنتی مدیریتی خود را حقظ کرده و بر آن پافشاری می نمایند.

با این حال و به خاطر احترام به پرسشی که مطرح فرمودید مختصرا عرض می کنم بهترین روش که در عمل هم پاسخ داده است آن است که از خود کارکنان بخواهید شرح وظایف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه خود را مرقوم نمایند و بعد مدیر هر قسمت آن را تکیمل نماید. شما هم می توانید شرایط احراز هر شغل از جمله میزان تحصیلات، مهارت، تجربه و آموزش های مورد نیاز را به آن بیفزایید. یادآوری اینکه از آوردن عبارت مجعول! "انجام سایر امور محوله مرتبط" که در انتهای شرح شغل های گوناگون در طرح های طبقه بندی مشاغل بعنوان یک ابزار مدیریتی از آن یاد می شود فراموش نفرمایید تا هم دهان کارگر و هم دهان اداره کار بسته شود.

از شوخی گذشته باز هم تاکید می کنم به جای مستندسازی شرح وظایف تلاش کنید تا سازمان به سوی مستندسازی فرآیندها گام بردارد. مدیر گرمی، شما می توانید سایر پرسش و پاسخ های مشاور مدیریت را اینجا ملاحظه فرمایید.

با سلام و احترام
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد