مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

نکته هایی از نظرسنجی سازمان ایزو

مدیریت محترم، احتراما به استحضار می رساند چندی پیش سازمان ISO به منظور بهینه کاوی(benchmarking) مدیریت کیفیت و جمع آوری بازخوردهای کاربران موجود و بالقوه استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008 در سراسر جهان یکنظرسنجی ترتیب داد. در خبر این نظرسنجی اعلام شده بود، با جمع بندی نظرات ارایه شده گام های لازم برای بهبود این استاندارد برداشته خواهد شد و پیرو آن تغییرات مورد نیاز در این استاندارد اعمال خواهد گردید. طبق قوانین ISO، تمام استانداردهای منتشر شده باید حداقل هر پنج سال یکبار مورد تجدید نظر قرار گیرند تا مشخص شود که این استانداردها مورد تایید هستند، باید بازنگری شده یا از دور خارج شوند.

مشاور مدیریت پیرو مشارکت در این نظرسنجی تصمیم گرفت با بررسی و واکاوی تعدادی از مهمترین پرسش های مطرح در این نظرسنجی نکات نهفته در آن را یافته و از طریق تدوین در این مقاله تجارب خود را با تمامی مدیرانی که استاندارد ایزو 9001 در سازمان آنها پیاده سازی شده است به اشتراک گذارد. همچنین مطالعه این مقاله به کسانی که وقت کافی برای شرکت در نظرسنجی یاد شده را ندارند کمک خواهد کرد تا حداقل با مهمترین این پرسش ها آشنا شده و درک درستی از راهبردهای سازمان ISO برای تغییرات بعدی استاندارد ایزو 9001 بدست آورند.

در این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین پرسش های مطرح شده در نظرسنجی آورده شده و در ادامه هر پرسش نکات مرتبط با آن مورد بررسی گرفته است. پرسش های مورد نظر و مفاهیم مرتبط با هر کدام به قرار زیر است:

1- آیا سیستم مدیریت کیفیت کنونی شما به برآورده سازی نیازهای بازار و کسب و کار سازمان کمک می کند؟

سازمان های بسیاری هستند که سیستم مدیریت کیفیت خود را در مطابقت با الزامات استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008 پیاده سازی کرده اند لیکن ممکن است برخلاف پندار خود، پیاده سازی این استاندارد را در برآورده سازی نیازهای بازار و کسب و کار خودشان مفید نیافته باشند. تحویل به موقع، هزینه پایین، کیفیت توافق شده، در دسترس بودن و یا ارایه مناسب خدمات پس از فروش از جمله نیازهای بازار و بسیاری از کسب و کارهای گوناگون است و ممکن است مدیران سازمان ها معتقد باشند که پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 هیچ گونه کمکی به برآورده شدن آنها نکرده است.

2- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی کننده برای دستیابی به اهداف راهبردی سازمان است؟

مخاطب اصلی این پرسش سازمان هایی هستند که از ابزار مدیریت استراتژیک برای تدوین و اجرای راهبردهای سازمانی خود استفاده کرده اند. البته خیلی از مدیران تا کنون موفق به این مهم یعنی تعیین و اجرای استراتژی برای سازمانشان نشده اند ولی همان هایی هم که به این مهم پرداخته اند ممکن است میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت، بعنوان ابزار پشتیبانی کننده برای دستیابی به اهداف استراتژی را ناچیز قلمداد نمایند.

3- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت به مدیریت ریسک در محصول یا خدمات سازمان کمک می کند؟

احتمال وقوع یک اتفاق خطرناک یا قرار گرفتن در معرض آن برای محصول یا خدمات سازمان و عواقبی که از این بابت ممکن است پدید آید از جمله توجه هایی است که سازمان ISO در این پرسش مدنظر داشته است. نظر به آنکه مقوله ریسک و مدیریت آن بیشتر در استانداردهای ایزو 14000 و ایزو 18000 مطرح است بنابراین می توان انتظار داشت شرکت کنندگان در این نظرسنجی میزان کمک استاندارد ایزو 9001 درباره مدیریت ریسک را زیاد ندانند.

4- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت بهبود سطح رضایتمندی مشتریان را تسهیل می کند؟

بندهای (1-1- ب) و (5-2) استاندارد ایزو 9001 نیازمندی افزایش رضایت مشتری را مطرح کرده است و در بند (8-2-1) این استاندارد نیز مقوله سنجش رضایت مشتری مطرح شده است. بنابراین در این پرسش نیت بر آن بوده است تا میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت در بهبود میزان رضایت مشتری که یکی از دو هدف اصلی پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 در سازمان می باشد مورد سنجش قرار گیرد.

5- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت به سازمان شما مزیت رقابتی می بخشد؟

سازمان هایی که مزیت رقابتی خودشان را در بازار کسب و کار شناسایی کرده و از ابزار بسیار نیرومند برندسازی هم بهبره برده اند اهمیت طرح این پرسش از سوی سازمان ISO را به خوبی درک می کنند. اکنون این سازمان ها باید بتوانند میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت در دستیابی به مزیت رقابتی را اعلام نمایند.

یادآوری: این مقاله ادامه دارد. در صورت تمایل برای در اختیار داشتن متن کامل مقاله درخواستخود را برای مشاور مدیریت ارسال فرمایید.

مدیریت عاشقانه به روز شد

آسمان سینه ام را چون شمایی مشتری است  
بازکن دکان که وقت عاشقی است.   
مطالب به روز شده وبلاگ مدیریت عاشقانه را از اینجا دریافت نمایید.

برنامه بهبود

باسلام جناب آقای صادق فر
لطفا" راهنمائی بفرمایید چنانچه بخواهیم یک فرم برنامه بهبودطراحی نمائیم به کدام روش اجرایی منتسب خواهد شد تا بدین ترتیب بتوانیم یک کد مدرک به آن تخصیص دهیم؟
پیشاپیش از راهنمائی شما متشکرم.
برای دریافت پاسخ این پرسش و سایر پرسش های مشابه به اینجا مراجعه نمایید.

ابزار مدیریت زمان منتشر شد

مدیریت محترم، آیا شما هم معتقد هستید ۲۴ ساعت در یک شبانه روز کم است و ای کاش وقت بیشتری برای رسیدگی به کارها می داشتید؟ آیا شما هم مثل قدیمی ها معتقد هستید که وقت طلاست؟ آیا شما هم دوست داشتید عمری دوباره می یافتید؟

ابزار مدیریت زمان که مشاور مدیریت انتشار آن را شروع کرده است، مبانی اولیه برای مدیریت زمانی که طلا بدست آوردن، یکی از مزایای آن است را در اختیار شما قرار می دهد. با یادگیری این ابزار دیگر نیازی به داشتن وقت بیشتر از ۲۴ ساعت در شبانه روز ندارید. شما می توانید نتایج این حرکت رو به رشد را در اینجا مشاهده فرمایید.  

شماره های 13 و 14 ماهنامه مشاور مدیریت منتشر شد

مدیریت محترم، احتراما به استحضار می رساند جدید ترین شماره ماهنامه مشاور مدیریت با عناوین زیر منتشر گردید: 

- از اقدام اصلاحی خبری نیست!

- benchmarking 

- نامه نگاری به روش تیکی تاکا 

برای دریافت این شماره از ماهنامه مشاور مدیریت به اینجا مراجعه فرمایید.

تکنیک پومودور

مدیریت محترم، پیرو گفتگوهای اخیر درباره معرفی فنون مدیریت زمان توجه جنابعالی را به معرفی مختصر تکنیک پومودور جلب می نمایم.

تکنیک پومودور یک روش مدیریت زمان است که توسط فرانسسکو کریلو در 1980 ابداع شده است. در این تکنیک از یک وسیله زمانسنجی برای شکست تناوب کارها به مدت های 25 دقیقه ای استفاده می شود. هر کدام از این تناوب های 25 دقیقه ای یک پومودور (به معنی گوجه فرنگی در زبان ایتالیایی) نامیده می شوند.

این روش با الگوبرداری از این ایده است که تفکیک های تناوبی می تواند چابکی ذهن را افزایش دهد. در این روش پنج گام اساسی به شرح زیر مد نظر قرار می گیرد:

1- فعالیت هایی را که تصمیم دارید انجام دهید مشخص نمایید.

2- زمانسنج پومودور را برای 25 دقیقه کوک کنید.

یادآوری: از تنظیم زنگ هشدار تلفن همراه یا وسایل مشابه نیز می توان استفاده کرد.

3- کار تعیین شده را تا زمانی که زمانسنج زنگ بزند ادامه دهید.

4- یک تنفس کوتاه مدت 5 دقیقه ای برای خود در نظر بگیرید.

5- برای هر چهار پومودور از یک تنفس طولانی تر (مثلا 15 تا 20 دقیقه) استفاده ببرید.
ترجمه شده از: ویکی پدیا 

من مشاور مدیریت می خوام

مدیریت محترم، بد نیست گفتگویی که در محیط گوگل باز بین چند نفر از مشاوران مدیریت انجام شده است را مطالعه نموده و با نکاتی که در آن مطرح شده است روبرو شوید. اگر هم زحمتی نبود نقطه نظرات خودتان را مرقوم فرمایید.

1- شروع بحث:

زنگ زده می گوید: من مشاور مدیریت می خواهم !

می پرسم: در چه زمینه ای؟

می گه: مدیریت دیگه !

می گویم کارتون چیه: می گه مدیریت.

 

2- گفتگوهایی پیرامون موضوع بحث: ادامه ...