مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

فوت های گرافیکی فارسی

خیلی وقت ها وقتی می خوام تنوعی توی نوشتن متن فارسی ایجاد کنم به سبب کمبود فونت های مناسب فارسی نمی تونم کاری از پیش ببرم. غیر از فونت هایی که همه جا پیدا میشه مثل نازنین، تاهوما و ... فونت ایران نستعلیق و دست نویس رو هم دارم. ولی امروز دیدم اینفوگراف نیز یه مجموعه فونت گرافیکی فارسی معرفی کرده، من بارگذاری شون کردم تا استفاده کنم. امیدوارم مفید واقع بشه.

25 قلم گرافیکی فارسی

نماینده مدیریت کی باشه بهتره؟

یکی از سمت هایی که در استانداردهای بین المللی سیستم های مدیریتی مانند ایزو ۹۰۰۱ وجودش الزامی شده است نماینده مدیریت می باشد که باید توسط مدیر ارشد و از بین یکی از مدیران سازمان انتخاب شود. شرح وظایف نماینده مدیریت را استاندارد مشخص کرده لیکن هیچ اشاره ای نکرده است که کدام یک از مدیران بهتر است نماینده مدیریت باشد.
اما تجربه پیاده سازی، نگهداری و بهبود سیستم های مدیریتی در سازمان های مختلف نشان می دهد که بهتر است نماینده مدیریت دارای شرایط زیر باشد تا فعالیت های وی تاثیرگذاری قابل توجهی در سازمان داشته باشد:
۱- نفر دوم سازمان باشد. اگر چه معمولا این گونه افراد وقت سرخاراندن ندارند ولی حرف شنوی دیگران از آنها این نقطه ضعف را پوشش می دهد و برای کمبود وقتش هم می توان از جانشین وی برای اداره امور استفاده کرد.
۲- حتی الامکان مدیر مالی شرکت نماینده مدیریت باشد. چرا که اتصال گلوگاه هایی که می توان در سیستم مدیریتی ایجاد کرد به گلوگاه ها و ابزارهای مالی در سازمان های ایران از اثرگذاری زیادی برخوردار است.

شیخ حافظ شیرازی و بهینه سازی صفحات وب (سئو)

زمانی که در یک موتور جستجو به دنبال موضوع مورد نظر می گردید حتما متوجه این شده اید که برخی از وب سایت‌ها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند. این یعنی تولید صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند و  موتورهای جستجو این گونه صفحات را با استفاده از الگوریتمی با عنوان بهینه سازی صفحات وب (سئو) Search Engine Optimization در اختیار جستجو گران قرار می دهند. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری از مفهوم و نحوه استفاده از الگوریتم سئو داشته باشید این کلمه را گوگل نمایید.
آقای حمید توکلی کرمانی در آموزش سئو به روش حافظ با ذوق فراوان تلاش کرده اند برخی از فنون سئو را با الگوبرداری از دلایل ایجاد محبوبیت حافظ بین اکثر قریب به اتفاق ایرانیان تشریح نماید. ایشان دو دلیل را برای آموزش مفهوم سئو با الگو برداری از دیوان حافظ ذکر می کنند:
۱- حافظ تولید کننده محتوای بسیار ارزشمندی است.
۲- حافظ یک برند است.

اون آدم خوش فکره کجاست

درسته که توی کشور ما از سازمان های دولتی، شبه دولتی و عمومی مانند شهرداری ها توقع زیادیه! اگر کاری نوآورانه داشته باشند. ولی گاهی اوقات بعضی هاشون یه کارهایی می کنند مثلا از چند سال پیش شهرداری مشهد برای نوروزی و تعطیلات سال نو در یک حرکت خدا و مردم پسندانه با مشارکت هنرمندان شهر تلاش می کنه که فضای شهر را با طراحی، ساخت و نصب نمادهایی در سطح شهر زیبا و دلپذیر کنه و به نظر من تا حدود زیادی موفق هم بوده...

اشکال کار اینجاست که معمولا تو چنین سازمان هایی وقتی اون آدم خوش فکره که ایده یک کار نو را داده از سازمان می ره ... اون کار نوآورانه یا حذف می شه یا به صورت یک وظیفه در میاد و رنگ و رو ازش گرفته می شه... امسال هم شهرداری مشهد تصمیم داره این کار رو بکنه ولی به نظر من فقط به حجمش اضافه میشه نه به کیفیت کار... از سوی دیگه وقتی این کار هر سال تکرار بشه دیگه نوآوری نیست!

ولی اگه اون آدم خوش فکره باشه و از جاهای دیگه توی این دنیا هم الگو برداری بکنه، می تونه مثلا ایده ساخت یک پیاده روی مواج و چالش برانگیز رو بده ... البته ایده های زیادی دیگه ای هم هست ولی جای اون آدم خوش فکره خالی... 

  • درست کردن فواره ای که بجای آب کف بیرون بده،
  • پیاده رویی که وقتی ازش رد میشی به خاطر پاشش آب کمی که از بالا بهت می زنه می تونه تو تابستون خیلی دلپذیر باشه،
  • صندلی هایی که وقتی روشون می شینی حتما میندازت زمین،
  • تاکسی که در به در دنبال مسافر می گرده ولی وقتی کسی سوارش می شه اصلا حرکت نمی کنه و واست فقط آهنگ پخش می کنه،
  • محلی که اگر در ساعت مشخصی از روز از اونجا رد بشی حتما در ساعت مشخصی از شب در شبکه تلویزیونی استانی تصویرت رو نشون بده و
  • ... 

الگویی برای بهبود مستمر

شما هم می دانید که انجمن های جهانی و منطقه ای برای رشد و توسعه اعضای خود از راهکارهای تشویقی و تنبیهی بسیار موثری استفاده می نمایند. استفاده از این راهکارها یکی از ترفندهای مدیریتی است که در سازمان های ایرانی (به ویژه سازمان های بزرگ دولتی و شبه دولتی)‌ به خوبی می توان از آنها بهره برد ولی متاسفانه به دلایل متعدد (از جمله بی ثباتی مدیریت در ایران) هیچ گونه الگو برداری از این راهکار نمی شود. 

در همین رابطه به نمونه ای که مشاور مدیریت از این راهکارهای منطقه ای و بین المللی برای افزایش تاثیر بازنگری مدیریت در سازمان ها و همچنین اجرای برنامه های بهبود مستمر استفاده می کند توجه فرمایید. الگویی برای بهبود مستمر

تو هیچی نمی شی! هیچی

پرونده اش را زیر بغلش گذاشتند و بیرونش کردند. ناظم با رنگ قرمز و چهره برافروخته فریاد کشید: بهت گفته باشم، تو هیچی نمی شی، هیچی! مجتبی نگاهی به همکلاسی هایش انداخت، آب دهانش را قورت داد و خواست چیزی بگوید اما، سرش را پایین انداخت و رفت. برگه مجتبی، دست به دست بین معلم‌ها می گشت. اشک و خنده دبیران در هم آمیخته بود.

امتحان ریاضی ثلث اول:

پرسش: یک مثال برای مجموعه تهی نام ببرید.

پاسخ: مجموعه آدم های خوشبخت فامیل ما

پرسش: عضو خنثی در جمع کدام است؟

پاسخ: حاج محمود آقا ، شوهر خاله ریحانه که بود و نبودش در جمع خانواده هیج تاثیری ندارد و گره‌ای از کار هیچ کس باز نمی کند.

پرسش: خاصیت تعدی در رابطه ها چیست؟

پاسخ: رابطه ای است که موجب پینه دست پدرم، بیماری لاعلاج مادرم و گرسنگی همیشگی ماست.

 معلم ریاضی اشکش را با گوشه برگه مجتبی پاک کرد و ادامه داد.

پرسش: نامساوی را تعریف کنید.

پاسخ: نامساوی یعنی، یعنی، رابطه ما با آنها، از مابهتران اصلا نامساوی که تعریف و تمجید ندارد، الهی که نباشد.

پرسش: خاصیت بخش پذیری چیست؟

پاسخ: همان خاصیت پول داری است آقا که اگر داشته باشی در بخش بیمارستان پذیرش می شوی و گرنه مثل خاله سارا بعد از جواب کردن بیمارستان تو راه خانه فوت می کنی!

پرسش: کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه چه خطی است؟

پاسخ: خط فقر که تولد لیلا، خواهرم را سریعا به مرگش متصل کرد. برگه در این نقطه کمی خیس بود و غیر خوانا، که شاید اثر قطره اشک مجتبی بود.

معلم ریاضی،  ادامه نداد برگه را تا کرد، بوسید و در جیبش گذاشت.

مجتبی دم در حیاط مدرسه رسیده بود، برگشت با صدای لرزانش فریاد زد. آقا اجازه، گفتید هیچی نمی شیم؟ هیچی؟ بعد عقب عقب رفت، در حیاط را بوسید و پشت در گم شد...

رفتار شناسی آسانسوری

این تحقیق کلاسیک نشان می دهد که چطور رفتار غالب دریک گروه، می تواند به تغییر رفتار در یک فرد بیانجامد. از این روش در تحلیل تاثیر گروه بر فرد استفاده های فراوانی می شود. همچنین در شیوه هایی به نام "گروه درمانی" از این تاثیر استفاده می شود. در این تحقیق، تمام افراد سوار بر آسانسور، جز یک نفر، از قبل با هم هماهنگ شده اند تا به طور همزمان رفتار خاصی را از خود بروز دهند. مثلا به جایی این که رو به در آسانسور بایستند، پشت به در بایستند. یا مثلا در یک زمان کلاه را از سر بردارند. خواهید دید که فردی که مورد آزمایش قرار گرفته و از وجود دوربین و خودِ آزمایش کاملا بی خبر است، چه عکس العملی نشان می دهد!
گفته می شود شرکت های بزرگ، در هنگام استخدام مدیران ارشد، از همین آزمایش استفاده می کنند. یعنی درست هنگامی که فرد متقاضی استخدام به ساختمان شرکت مراجعه کرده است، در همان ابتدای ورود او و در آسانسور همین آزمایش را بر روی او انجام می دهند!
ثابت شده که مدت زمانی که فرد در برابر فشار گروه مقاومت می کند، ارتباط مستقیمی با میزان سازگاری با جمع، اراده، اطمینان به نفس، روحیه مصالحه و بسیاری دیگر از ویژگی های شخصی وی دارد. فیلم رفتارشناسی آسانسوری