نگرشی بر مراحل اجرائی کنترل کیفیت آماری

کلیک کنید.

در آغاز معرفی روش های آماری بهبود و کنترل کیفیت بسیاری از مدیران ومتخصصین واحدهای صنعتی براین عقیده بودند که اشکالات ونوسانات موجود در فرآیندهای تولید را تنها با روش های مهندسی ومدرن کردن دستگاه ها می توان شناسایی، طبقه بندی و برطرف نمود و به استفاده از روش های آماری نیازی نیست . اما به تدریج با اثر مثبت ابزارهای آماری در کاهش ضایعات وبهبود کیفیت جایگاه این ابزارها در مر احل مختلف چرخه حیات محصول شامل :شکل گیری محصول، طراحی محصول وفرآیند، تولید آزمایشی، تولید انبوه وخدمات پس از فروش، مشخص گردید.

لذا در این مقاله سعی شده است شیوه و چگونگی استفاده از فنون کنترل کیفیت آماری (کنترل آماری فرآیند وطراحی آزمایشات) با نگرش اجرائی تشریح گردد . چرا که معمولا مکان، زمان و شرایط استفاده از این فنون برای استفاده کنندگان روشن نبوده وگاها بکار گیری غلط آنها خود مشکلی را بر معضلات سازمان خواهد افزود. اصل مقاله اینجا است.