1- فرهنگ سازمانی؛ فرهنگ ملی و فرهنگ جهانی را به خوبی میشناسد و برای رسیدن به توسعه فرهنگی با دانایی عمل میکند. 2- به تمام زوایای کار و محیط پیرامون خود نگاه سیستمی و شبکهای دارد. 3- به نیازهای انسانی کارکنان توجه دارد و به ارزش های والای انسانی ارج مینهد. 4- کارکنان را به کاربرد طیفهای گوناگون دانش (خرد؛ معرفت)تشویق میکند. 5- به هم افزایی (سینرژی) در فکر و عمل؛ اعتقاد قلبی دارد. 6- زمینههای اصلاح نگرشهامهارتهاو افزایش دانش خود و کارکنانش را فراهم میآورد 7- صلاحیتهای حرفهای و فنی دارد (در خصوص حرفه خود؛شانه به شانه آخرین فنون حرکت میکند) 8- در پی اصلاحات است و میداند اصلاحات را از کجا آغاز و در کجا متوقف کند. 9- مستمراً در پی شکوفایی استعدادهای خود و کارکنانش است. 10- برای روشن ماندن موتور سازمانش؛ همواره خود انگیخته و پرانگیزه عمل میکند و کارکنان را انگیزه مند میسازد.
11- پیش قدم؛ خود آغاز گر؛ خود پیش برنده؛ خود ناظر و خود ارزشیاب است و دیگران را نیز به این امر دعوت میکند. 12- رویارویی با مشکلات را دوست دارد و میخواهد قابلیتهای خود و کارکنانش را در این زمینهها بیازماید 13- هدف گرا؛ فرایند گرا؛ پیشرفت گرا و توفیق گراست. 14- چشم انداز مشارکتی دارد و افکارش را با کارکنان در میان میگذارد و از اندیشههای خوب آنان برای ارتقاء سازمان بهره میجوید. 15- موازنههای معقولی بین استعدادها و انتظارات؛ قابلیتها؛ امکانات و....... برقرار میکند. 16- مدیریت اختلاف را به معنای واقعی میشناسد و برای مشاجرات از طریق مذاکره و تعامل عمل میکند. 17- کارها را به نحو اثر بخش واگذار میکند (وظایف و مسئولیتها و اختیارات مناسب را به طور صحیحی؛ منطقی و به روشنی تعریف میکند). 18- برای رفع؛ تنگناها؛ محدودیتها؛ خلاءها و نارساییها؛ بیوقفه میکوشد و فرصتها و تهدیدها را به خوبی میشناسد. 19- تدابیر پیشگرانه و تصحیح کننده را به خوبی تنظیم و اعمال میکند. 20- پیوسته بر پیشرفت کارطراحی؛ برنامه های عملیاتی؛ بودجهها و هزینهها نظارت دارد و به هدایت مستمر؛ نظارت مستمر وارزشیابی مستمر کلیه امور میپردازد. 21- نوآوری و خلاقیت را در تمام سطوح کارکنان تشخیص میدهد و زمینههای پرورش و گسترش این خلاقیتها را فراهم میآورد. 22- بحرانها را میشناسد و در اوقات بحرانی؛ با شاخصها و پیچیدگیهای معلوم و نامعلوم؛ با قاطعیت و مهارت برخورد میکند. 23- دربرنامهریزیهای راهبردی سازمان؛ کارگروهی و بازخورد گرفتن از بدنه را یک اصل میداند. 24- به فن آوری ارتباطات (ICT) و توسعه معقول و متناسب آن در سازمان معتقد است. منبع: خانه کارآفرینان |