استاندارد ایزو 10668 کمکی برای نام تجاری (برند) شرکت شما

مدیریت محترم، همان گونه که مستحضر هستید یک نام تجاری قدرتمند می تواند یک شرکت را در بازار کسب و کارش متمایز سازد و به عملکرد مالی آن کمک شایانی برساند. ولی اندازه گیری ارزش مالی قدرت یک برند، بعنوان یک دارایی نامحسوس بسیار سخت است. استاندارد جدید ایزو 10668 ویرایش 2010 با عنوان " بهای نام تجاری – نیازمندی ها برای ارزش پولی نام تجاری" به تشریح استوار و شفاف روش های اجرایی و روش هایی برای اندازه گیری میزان ارزش یک نام تجاری می پردازد.

برندها شامل نام ها، اصطلاحات، نشانه ها، نمادها، آرم ها و غیره هستند که محصولات، خدمات و اشخاص حقیقی و حقوقی را می شناسانند.

نام های تجاری شبیه دیگر دارایی های نامشهود دارای ویژگی های بسیار باارزشی هستند. کریستوفر شولز، رییس کارگروه پروژه ایزو که استاندارد مورد نظر را توسعه داده است می گوید "نام های تجاری باید تصویری متمایز و پایدار در ذهن ذینفعان به منظور کمک به یک شرکت برای پایداری در بازار ایجاد نمایند و با مشتریان ارتباط برقرار کرده و آنها را با خود درگیر نماید".

مدت طولانی است که شرکت ها برای تعیین تاثیر واقعی و ارزش برندهایشان در ستیز هستند و ایزو 10668 یک گام مهم رو به جلو برای صنعت به حساب می آید.

راهنمایی های این استاندارد برای کاربران یک تجزیه و تحلیل سه وجهی که بر مسایل مالی، حقوقی و جنبه های رفتاری تمرکز دارد را به صورت هماهنگ در سراسر جهان ارایه می دهد. حقوق مالکیت و محافظت از یک برند، اندازه بازار و روندها، تاثیر برند بر انتخاب های خرید و گرایش متفاوت ذینفعان به سوی برند نمونه هایی از راهنمایی این استاندارد هستند.

استاندارد یاد شده چارچوبی شامل اهداف، مبانی، رویکردها و روش های ارزیابی و منابع داده ها و مفروضات کیفیت را مشخص می نماید. همچنین روش هایی را برای گزارش دهی نتایج ارایه می دهد.

این مطلب، ترجمه بخشی از خبر انتشار استاندارد ایزو 10668 است که در وب سایت سازمان ایزو منتشر شده است و شما می توانید متن کامل آن را اینجا مطالعه نمایید.