فرآیند اعتبار بخشی بیمارستان ها

چند سال پیش وقتی با تعدادی از بیمارستان ها برای طراحی و پیاده سازی استانداردهای ایزو گفتگو داشتم و در تعدادی از آنها این استانداردها پیاده سازی شد بسیاری معتقد بودند این دیگه چه داستانی است که راه افتاده...! بسیاری از روسا و مدیران بیمارستان ها می گفتند ایزو مخصوص کارخانه هاست و چه ربطی به بیمارستان ها و مراکز درمانی داره...؟ آن روزها افسوس می خوردم که چرا این گونه فکر می کنند و ندانسته این استاندارد مدیریتی مناسب را مورد بی توجهی قرار می دهند...!

این روزهاکه واسه گفتگو درباره پیاده سازی استاندارد اعتباربخشی در بیمارستان ها (که ظاهرا ترجمه بی کم و کاست استانداردهای حوزه درمان کشور استرالیا است)، جلسه دارم واسم جالبه که دست اندرکاران بیمارستان ها می گویند که آنچه به خاطر ایزو تا حالا مستند و پیاده سازی کرده اند بیش از 70% الزامات این استاندارد بسیار قوی و مناسب برای اعتبار بخشی بیمارستانشان را پوشش می دهد. ولی مشکل شان اکنون این است که به خاطر مهلت هایی که وزارت بهداشت و درمان به دانشگاه ها و از آن طریق به بیمارستان ها داده، نمی دانند از کجا شروع کنند تا در این زمان کوتاه و با کمترین هزینه بهره ای بی اندازه ببرند!

جالبه! امروز هم افسوس می خورم که چرا زمان را از دست دادیم و وقتی کاری از دستمان می آمدکاری نکردیم...! و جالب تر آنکه باز هم همچون گذشته بسیاری به دنبال برگزاری مناقصه واسه انتخاب مشاور برای پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان ها هستند. به یکی از روسای بیمارستان ها گفتم آقای دکتر .... آیا شما به بیمارانتان توصیه می کنید واسه عمل جراحی قلب شان، هم مناقصه برگزار کنند!

بهر حال اکنون خرسندم چنین فرصتی پدید آمده و وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به اهمیت استاندارد سازی سیستم های مدیریت بیمارستان ها توجه کرده و مقوله ارزشیابی را به اعتباربخشی تکامل بخشیده است. اگر چه هنوز اول راه پرمخاطره پیاده سازی این استانداردها هستیم ولی باید به عرض برسانم تجربه حرفه ای مشاور مدیریت در خدمت این رسالت مهم قرار گرفته است و این قسمت وب سایت مشاور مدیریت با هدف توسعه دانش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات لازم برای کمک به دست اندرکاران اعتباربخشی بیمارستان ها ایجاد شده و در حال توسعه است.

خواهشمندم در صورتی که هر گونه پیشنهاد، درخواست و یا انتقادی به موارد مطرح شده در اینجا دارید از تماس با مشاور مدیریت دریغ نفرمایید.