ده راهکار ساده برای حفظ مشتریان
بازاریابی یک فرایند کاملاً منطقی دارد. اول باید کاری کنید که مشتری احتمالی شما را بشناسد، علاقه‌مند شود و سپس اعتماد کند. پس از این فاز سه مرحله‌ای، نوبت به آن می‌رسد که مشتریان را ترغیب به امتحان، خرید، تکرار خرید و معرفی شما به مشتریان جدید نمایید.
برای آنکه در این مسیر موفق باشید باید به تک تک این مراحل خوب دقت کنید (شناخت، علاقه، اعتماد، امتحان، خرید، تکرار و ارجاع). تمام طرح‌های شما در مورد محصولات، خدمات، فرایندها و ارتباطات باید مشتریان احتمالی را در این مسیر زنجیره‌وار پیش ببرند تا به مشتری قطعی تبدیل شوند.
اگر به این فرایند بیشتر دقت کنیم می‌بینیم که پنج‌ مرحله‌ی اول برای تبدیل مشتری احتمالی به مشتری قطعی و دو گام بعدی برای حفظ این مشتری ضروری هستند، یا به بیان دیگر همان جذب و حفظ مشتری که برای موفقیت هر کسب‌وکاری الزامی هستند.
مشتریان قدیمی و بلند مدت معمولاً رضایت بیشتری دارند، بیشتر خرید می‌کنند و بیشتر ارجاع می‌دهند. برای این منظور در این نوشتار به ده راهکار ساده برای حفظ مشتریان قدیمی و نگهداری از مشتریان جدید اشاره می‌کنیم.