آیا کسانی که کاسبان سر چهارراه ها را هدایت می کنند استراتژیست هستند؟ |
یکی از گروههایی که به نظرم هوشمندانه (و نه با سواد) از رسانهها استفاده میکنند کسانی هستند که کاسبان سر چهارراههای تهران را هدایت میکنند. احتمالا شما هم متوجه شدهاید که دستفروشهای چهار راههای تهران که از فرصت چراغ قرمز استفاده میکنند به طور مرتب محصولاتی را که میفروشند تغییر میدهند. در زمان هالووین چیزهایی میفروشند که به درد این روزها میخورد. در زمانهای پایان سال چیزهایی میفروشند که مناسب عید نوروز است. در زمان فوتبالهای مهم پرچم تیمهایی مثل استقلال و پرسپولیس را میفروشند. احتمالا این افراد توسط کسانی هدایت میشوند که آنها این زمانها را پیشبینی و برای آن خود را آماده میکنند. زمانی یکی از مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار این کشور به من گفت که اگر وجود مناقصهای را از طریق روزنامه باخبر شود هرگز در آن مناقصه شرکت نمیکند. حرف او این بود که من در مناقصهای شرکت میکنم که از دو سال قبل از آن باخبرم. البته برخی ممکن است این حرف را تعبیر به رانت اطلاعاتی کنند. اما حرف او این بود که برای موفقیت باید روندها را پیشبینی کرد و از رویدادها پیش از وقوع آنها مطلع شد. متن کامل را در مدیر رسانه مطالعه نمایید. |