ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مدیریت محترم، احتراما به
استحضار می رساند در یکی از ممیزی های صدور گواهینامه که اخیرا در سازمان یکی از
کارفرمایانم انجام شد ممیزین از روشی جدید برای دسته بندی و امتیازدهی مستندسازی،
پیاده سازی و بهبود مستمر اثربخشی عملکرد سیستم مدیریت کیفیت منطبق بر استانداردهای خانواده ایزو استفاده کردند. ترجمه مبانی امتیازدهی (صفر تا 10) به شرح زیر است:
امتیاز صفر: سازمان با نیازمندی های عناصر استاندارد آشنا نیست و هیچ گونه مستندسازی مرتبطی (مانند نمودار، پیش بینی، طرح، روش اجرایی، راهبرد) ندارد.
امتیاز یک: سازمان با نیازمندی های عناصر استاندارد آشناست ولی هیچ گونه شواهد مستندی از طرحریزی یا پیاده سازی در اختیار ندارد.
امتیاز دو: سازمان با نیازمندی های عناصر استاندارد آشناست و مستندات ابتدایی را در اختیار دارد لیکن طرح هایش برای پیاده سازی کامل نیست.
امتیاز سه: مستندسازی در دسترس است و پیاده سازی با مسئولیت های تخصیص یافته شروع شده است (0-30% تکمیل شده)
امتیاز چهار: مستندسازی در دسترس و پیاده سازی در جریان است (30-60% تکمیل شده). کمبودها شناسایی شده اند ولی بهبود قابل سنجش نیست.
امتیاز پنج: پیاده سازی در جریان است (60-80%) و شواهد اولیه از نتایج مرتبط بدست آمده است.
امتیاز شش: پیاده سازی نزدیک به اتمام است (80-95%) و شواهد عینی اثربخشی اجرا، موجود است.
امتیاز هفت: پیاده سازی مستندات برای پاسخگویی به نیازمندی های استاندارد کامل شده است و شواهد انطباق اثربخشی به طور کامل قابل ارایه است. سازمان حداقل نیازمندی های استاندارد را برآورده کرده است.
امتیاز هشت: تحلیل نتایج و بهبود مستمر در حوزه های کلیدی پیوند خورده با رضایت مشتری قابل اثبات است.
امتیاز نه: سازمان به عملکردی در سطح جهانی رسیده است و توانایی نشان دادن رشدی فراتر از نیازمندی های استاندارد و همچنین بهبود مستمر در تمام حوزه ها را داراست.
امتیاز ده: سازمان بهترین عملکرد را در سطح جهانی داراست و توانایی اثبات نوآوری های بارزی را در روش های جدید برای نشان دادن نتایج فراتر از نیازمندی های مشتری دارد. سازمان به الگویی از بهترین ها در صنعت خود تبدیل شده است.
یادآوری: سازمانی که حداقل امتیاز 7 را در هر یک از حوزه های مورد ممیزی کسب نماید برای ممیزی صدور گواهینامه توصیه می گردد.
نمی دونم با مباحث مدیریت دانش به صورت کاربردی در سازمانتان چقدر سروکله زده اید... همین قدر خدمتتان عرض کنم که زمین تا آسمان بین تئوری مدیریت دانش و آنچه می توان در یک سازمان پیاده کرد تفاوت و فاصله وجود داره!
در محیط شیرپوینت یک پایگاه داده طراحی کرده ایم واسه ثبت تجربیات هر کدام از مدیران پروژه یک شرکت خدمات مهندسی... به آقایون و خانم های مهندس گفتیم که چه طوری فیلدهای این پایگاه را تکمیل کنند. نحوه تکمیل کردنشون واقعا دیدنیه...! اصلا به کلمات توجهی ندارند، مثلا ازشون خواستیم بگویند که منابع اطلاعاتی شون چی بوده؟ آقای مهندس نوشته استانداردهای صنعت آب !!! جالبیش اینه که خیلی هاشون هم مدعی هستند که در محیطی دانش محور کار می کنند و اصولا کارهاشون دانش بنیانه!
راستی چرا مفاهیم پر معنی توی کشور ما اینقدر بی اهمیت هستند و مثل کلمات فیلم های مهران مدیری خیلی زود میشن حرف عادی و روزمره مردم ؟!
شش ماهی هست مشغول نوشتن خط مشی و اهداف کیفیت هستند واسه شرکت شون.... تازه حالا متوجه شدن که خط مشی چیه و اهداف چه طوری باید نوشته بشه! بارها و بارها تاکید کردم ایده آل نگاه نکنید و واقعی به موضوع بپردازید تا دوباره کاری پیش نیاد.
میگن می خواهیم برترین باشیم تو کشور ...! و خیلی چیزهای خوب دیگه، ولی توی اجرای تعهداتشون به مشتری با بیش از 50% تاخیر مواجه هستند! حدود 20 ساله که سابقه کار حرفه ای دارن ولی هنوز نمی تونن تعریف کنن که محصولاتشون (شرکت خدماتی) چه سطحی از کیفیت رو داره! و بسیاری از مسایل این جوری...!
حالا شما فکر می کنید ایزو بدردشون می خوره یا نه؟
مدیریت عاشقانه به روز شد.
برای مشاهده مطالب منتشر شده در وبلاگ مدیریت عاشقانه اینجا کلیک کنید.