ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
زمان که مشتریان به فرآوردههای یک برند دلبسته میشوند، نه تنها برحجم خرید خود میافزایند بلکه شرکت محبوب خود را به دیگران نیز توصیه میکنند و به بیان دیگر به آن برند وفادار میشوند. به طور کلی خشنودی مشتری هدفی بالاتر از رقم فروش یک معامله است و ایجاد مصرف کنندگان وفادار و خشنود غایت فعالیتهای بازاریابی است.
امتیاز خالص ترویج کننده فروش یا NPS ابزاری مدیریتی و موثر برای ارزیابی رضایت مشتریان درون سازمانی (کارمندان ) و مشتریان برون سازمانی است، این ابزار به منظور سنجش درجه وفاداری مشتریان به کار میرود. در این روش سوالی ساده مطرح میشود، آن هم اینکه " چه میزان احتمال دارد که ما را به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهید؟" حال براساس نوع پاسخ مشتریان، میتوان آنها را ذیل سه دسته بندی درآورد:
• ترویج دهندگان یا هواداران (promoters) که دارایی ارزشمند سازمان بوده و موجب سودآوری میشوند
• منفعلها یا بی تفاوتها (passives) که گشایشی در کسب وکار ایجا نمیکنند.
• و تحقیرکنندگان یا کم جلوهدهندگان (detractors) که باعث کاهش سوآوری میشوند و پاشنه آشیل سازمان هستند.
روش NPS نخستین بار توسط فِرِد ریچهلد معرفی شد و شمایی کلی از عملکرد سازمان را از دریچه دید مشتریان آن به نمایش میگذارد. شاخص NPS احتمال تداوم همکاری مشتریان رابه خوبی نشان میدهد. مطلب کامل را در درگی بخوانید
گوگل مدام در حال کار است که بهتر شود... درست به همین خاطر بود که سال پیش گوگل نمودار دانش یا Knowledge Graph را راه اندازی کرد تا مردم هنگام جستجوی چیزی، به صورت مستقیم به اطلاعات در همان صفحه جستجو دست پیدا کنند، بدون اینکه لازم باشد روی نتایج جستجو کلیک کنند. این قسمت را هنگام جستجو، در سمت راست صفحه میبینید. مثلا وقتی نام یک شخصیت مهم مثلا یک ورزشکار (مثلا تختی)، دانشمند (مثلا حسابی) یا شخصیت سیاسی مهم (مثلا خامنه ای) را جستجو میکنید، اطلاعات مختصر و مفیدی را در مورد او در همان صفحه جستجو میتوانید ببینید.
اگر یکی از کارمندان امریکایی گوگل در حین کار برای این غول تکنولوژی (که فقط ۱۴ سال از تاسیس آن می گذرد،) به هر نحوی جان خود را از دست دهد، شریک زندگی او برای یک دهه، هر سال چکی معادل ۵۰٪ حقوق سالانه آن فرد را دریافت خواهد کرد. و حتی غافلگیرکننده تر اینکه لازم نیست کارمندان گوگل برای این مزیت، هیچ ویژگی یا امتیاز خاصی داشته باشند. کوچک و بزرگ، یکی هستند... نارنجی را برای دانستن اطلاعات کاملتری از این مطالب بخوانید.