مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

مشهدی ها «دیزین» و «شمشک» را فراموش کنند!

همین بغل گوش خودمان در جاده مشهد‌ قوچان و نرسیده به گلبهار، یک جاده فرعی دور و درازی است که هرچه می‌روی، به تهش نمی‌رسی! اولش یک جاده آسفالته معمولی است که تا چشم کار می‌کند می‌پیچد در کوه‌هایی که برف سر و روی‌شان را سفید کرده، بعد یک جاده پر گل و ناهموار انتظارت را می‌کشد که هیچ چُغکی در آن پر نمی‌زند! انتهای این جاده می‌رسیم به «پیست شیرباد»، پیستی که خیلی از مشهدی‌ها سال‌ها بود در فراغ و آرزوی وصال آن می‌سوختند و می‌ساختند! تا این‌که بالاخره به همت 4‌3 نفر از همشهریان علاقه‌مند به این ورزش و با هزینه شخصی آن‌ها که مبلغ بسیار قابل توجهی هم می‌شود و بدون این‌که هیچ نهاد ورزشی و غیرورزشی به روی مبارک‌شان بیاورند که خب وظیفه آن‌ها این است که برای پایتخت معنوی کشور دستی در جیب مبارک بکنند، خیلی زیرپوستی و بی‌سر و صدا فعالیتش کلید خورده است ۰۰۰ ما هم زدیم به جاده؛ در یک روز برفی. حالا شما که نیامدید ولی لااقل تشریف بیاورید در سفری مجازی برویم آن‌جا. با ما همراه باشید...

نظام آراستگی

قسمت نظام آراستگی وب سایت مشاور مدیریت به روز رسانی شد.

کارهای فوق برنامه برای معاونین سازمان

شورای معاونین سازمان مصوبه کرده بود که واسه افزایش همدلی و انگیزه و همچنین تشکر و قدردانی از خدمات معاونین کارهای فوق برنامه برای آنها تدارک دیده شود. من هم پیشنهاد کردم با توجه به اینکه اولین پیست اسکی مشهد به تازگی راه اندازی شده مناسب است یکی از این کارهای فوق برنامه تور یک روزه به این پیست باشد که مورد موافقت قرار گرفت و دیروز به اتفاق دوتا از دوستان برای بازدید از امکانات پیست اسکی شیرباد به آنجا رفتیم. جاتون خالی خیلی خوش گذشت...

شناسایی مدرسین ابزار مدیریت

چند روزی هست به دنبال مدرسانی که بتونند ابزارهای مدیریت را به صورت کاملا کاربردی و موثر تدریس کنند می گردم. بیش از یکی دو نفر پیدا نکردم که باهشون در حال گفتگو برای تعیین شرایط و تفاهم هستم. افسوس که اینقدر دستمان خالی است...! 
لطفا اگر کسی را سراغ دارید بهم معرفی کنید.

نظرسنجی سازمان ایزو

چندی پیش سازمان ISO به منظور بهینه کاوی (benchmarking) مدیریت کیفیت و جمع آوری بازخوردهای کاربران موجود و بالقوه استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008 در سراسر جهان یک نظرسنجی ترتیب داد. در خبر این نظرسنجی اعلام شده بود، با جمع بندی نظرات ارایه شده گام های لازم برای بهبود این استاندارد برداشته خواهد شد و پیرو آن تغییرات مورد نیاز در این استاندارد اعمال خواهد گردید. طبق قوانین ISO، تمام استانداردهای منتشر شده باید حداقل هر پنج سال یکبار مورد تجدید نظر قرار گیرند تا مشخص شود که این استانداردها مورد تایید هستند، باید بازنگری شده یا از دور خارج شوند.

مشاور مدیریت پیرو مشارکت در این نظرسنجی تصمیم گرفت با بررسی و واکاوی تعدادی از مهمترین پرسش های مطرح در این نظرسنجی نکات نهفته در آن را یافته و از طریق تدوین در این مقاله تجارب خود را با تمامی مدیرانی که استاندارد ایزو 9001 در سازمان آنها پیاده سازی شده است به اشتراک گذارد. همچنین مطالعه این مقاله به کسانی که وقت کافی برای شرکت در نظرسنجی یاد شده را ندارند کمک خواهد کرد تا حداقل با مهمترین این پرسش ها آشنا شده و درک درستی از راهبردهای سازمان ISO برای تغییرات بعدی استاندارد ایزو 9001 بدست آورند.

در این نوشتار ابتدا برخی از مهمترین پرسش های مطرح شده در نظرسنجی آورده شده و در ادامه هر پرسش نکات مرتبط با آن مورد بررسی گرفته است. پرسش های مورد نظر و مفاهیم مرتبط با هر کدام به قرار زیر است:

1- آیا سیستم مدیریت کیفیت کنونی شما به برآورده سازی نیازهای بازار و کسب و کار سازمان کمک می کند؟

سازمان های بسیاری هستند که سیستم مدیریت کیفیت خود را در مطابقت با الزامات استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2008 پیاده سازی کرده اند لیکن ممکن است برخلاف پندار خود، پیاده سازی این استاندارد را در برآورده سازی نیازهای بازار و کسب و کار خودشان مفید نیافته باشند. تحویل به موقع، هزینه پایین، کیفیت توافق شده، در دسترس بودن و یا ارایه مناسب خدمات پس از فروش از جمله نیازهای بازار و بسیاری از کسب و کارهای گوناگون است و ممکن است مدیران سازمان ها معتقد باشند که پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 هیچ گونه کمکی به برآورده شدن آنها نکرده است.

2- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی کننده برای دستیابی به اهداف راهبردی سازمان است؟

مخاطب اصلی این پرسش سازمان هایی هستند که از ابزار مدیریت استراتژیک برای تدوین و اجرای راهبردهای سازمانی خود استفاده کرده اند. البته خیلی از مدیران تا کنون موفق به این مهم یعنی تعیین و اجرای استراتژی برای سازمانشان نشده اند ولی همان هایی هم که به این مهم پرداخته اند ممکن است میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت، بعنوان ابزار پشتیبانی کننده برای دستیابی به اهداف استراتژی را ناچیز قلمداد نمایند.

3- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت به مدیریت ریسک در محصول یا خدمات سازمان کمک می کند؟

احتمال وقوع یک اتفاق خطرناک یا قرار گرفتن در معرض آن برای محصول یا خدمات سازمان و عواقبی که از این بابت ممکن است پدید آید از جمله توجه هایی است که سازمان ISO در این پرسش مدنظر داشته است. نظر به آنکه مقوله ریسک و مدیریت آن بیشتر در استانداردهای ایزو 14000 و ایزو 18000 مطرح است بنابراین می توان انتظار داشت شرکت کنندگان در این نظرسنجی میزان کمک استاندارد ایزو 9001 درباره مدیریت ریسک را زیاد ندانند.

4- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت بهبود سطح رضایتمندی مشتریان را تسهیل می کند؟

بندهای (1-1- ب) و (5-2) استاندارد ایزو 9001 نیازمندی افزایش رضایت مشتری را مطرح کرده است و در بند (8-2-1) این استاندارد نیز مقوله سنجش رضایت مشتری مطرح شده است. بنابراین در این پرسش نیت بر آن بوده است تا میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت در بهبود میزان رضایت مشتری که یکی از دو هدف اصلی پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 در سازمان می باشد مورد سنجش قرار گیرد.

5- تا چه اندازه سیستم مدیریت کیفیت به سازمان شما مزیت رقابتی می بخشد؟

سازمان هایی که مزیت رقابتی خودشان را در بازار کسب و کار شناسایی کرده و از ابزار بسیار نیرومند برندسازی هم بهبره برده اند اهمیت طرح این پرسش از سوی سازمان ISO را به خوبی درک می کنند. اکنون این سازمان ها باید بتوانند میزان تاثیر سیستم مدیریت کیفیت در دستیابی به مزیت رقابتی را اعلام نمایند.

یادآوری: این مقاله ادامه دارد. در صورت تمایل برای در اختیار داشتن متن کامل مقاله درخواست خود را برای مشاور مدیریت ارسال فرمایید.

ایزو 26000

قسمت های مختلف استاندارد ایزو ۲۶۰۰۰ با عنوان مسئولیت اجتماعی در تصویر زیر مشخص شده است. اصل تصویر را به صورت پوستری در ابعاد A2 از اینجا دریافت نمایید.

آموزش ساخت پرسشنامه اینترنتی

بسیاری از محققان و دانشجویان به دنبال راهی جهت تکمیل پرسش نامه خود هستند. استفاده از روش سنتی یعنی توزیع کاغذ بین افراد و مهم تر از آن یافتن افراد بسیار وقت گیر بوده و وارد نمودن داده ها به سیستم خسته کننده و همراه با خطاست. ساخت فرم الکترونیکی و قرار دادن لینک مربوط به آن در وب سایت ها یا ارسال آن از طریق Email به افراد یکی از روش هایی است که این مهم را تسهیل می کند .
اما خاطر نشان می کنم در صورتی که پرسش نامه شما تخصصی می باشد لینک مربوط به آن را در دسترس عموم افراد قرار ندهید چراکه دقت را پایین می آورد (کیفیت را فدای کمیت نکنید). در اینجا فایل نسبتا کاملی تهیه شده است که نحوه ساخت پرسش نامه الکترونیکی با استفاده از Google Docs را به آسانی شرح می دهد. ساخت پرسش نامه با این روش رایگان است و فرمت های گوناگونی از سوالات را پشتیبانی می کند.