مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛
مشاور مدیریت

مشاور مدیریت

مدیریت محترم؛ برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد خوشحال خواهم شد در یافتن راه حل ها با شما همراه باشم. ؛تفکر - تلاش - توکل؛

ارتباطات، آموختنی است

چکیده
ارتباط رفتاری، آموختنی است و این بیانگر این نظر است که ما با یادگیری درست و کسب مهارت های ارتباطی می توانیم به اصلاح و بهبود رفتارهای ارتباطی خویش دست یابیم.بیشتر وقت، انسانها در ارتباطات روزمره، صرف گوش دادن و سخن گفتن می‌شود، اما ترس از برقراری ارتباط و صحبت کردن در برابر جمع، مشکلی است که بسیاری با آن رو به رو هستند و نمی‌دانند که چگونه یک ارتباط درست و موثر برقرار کنند.اهمیت این مشکل زمانی دوچندان می شود که در شغل مان و سازمانی که در آن کار می کنیم در برقراری ارتباط با مدیران ،همکاران و مراجعان عملکرد ضعیفی داشته باشیم.
اتفاقی نیست، که اکثر شرکتها و سازمانها در برنامه آموزشی خود برای پیشرفت شغلی کارکنان، مهارت های ارتباطی را نیز می گنجانند.
منافع و مزایای مهارتهای ارتباطی بسیار زیاد و مختلف اند. این مهارتها می توانند زندگی شما را در آینده به گونه‌ای حفظ کنند، قلب فرد مورد علاقه تان را بربایند، یا ازدواجتان را نجات دهند.
در کار و تجارت هم، فواید و مزایایی از این قبیل موارد، وجود خواهد داشت:  
1. بهبود فعالیتهای پایشی کارمندان
2. بهبود روابط با خارج از سازمان
3. بهبود اعتماد به نفس سازمانی

هنر گوش کردن

در روابط بین فردی، گوش دادن اهمیت زیادی دارد. زیرا از راه این مهارت می توانیم ضمن احترام گذاشتن به فرد مقابل،وی را به ادامه تعامل تشویق کرده، در نتیجه اطِلاعات بیشتری کسب نماییم. مثلاً یک مدیر موفق،برای تضمین اطّلاعات صعودی (از زیردست به بالا دست ) از مهارت گوش دادن استفاده می کند؛ چرا که توانایی خوب گوش دادن مدیر، می تواند برای آنکه زیردستان به گزارش پیامها ادامه دهند،جو اعتماد را به وجود آورد.
در هر ارتباطی، دو دسته علائم وجود دارند:
الف)علائم کلامی:
یکی از نشانه های اصلی خوب گوش دادن در تعامل‌های اجتماعی استفاده از علائم کلامی است.این علائم به صورت تصدیق،تحسین،انعکاس احساسات،تعبیر و تفسیر کردن و ... در گفتار ما ظاهر می شوند.
1. تصدیق: از تصدیق برای تقویت بخشهای مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن به آن بهره می‌گیریم.نمونه های آن عبارتند از: «بله» ، «درسته» و «همینطور است که شما می گویید_»

2.تحسین: تحسین هم مانند تصدیق، نوعی تقویت مثبت است.ولی فراتر از یک تایید ساده یا توافق با گفتار و اعمال طرف مقابل است.از انواع تحسین کلامی می توان به عباراتی، مانند: «آفرین_»،»چه جالب_»،»ادامه بده»،»عالیه» اشاره کرد که متناسب با چگونگی وضعیت به کار می روند.

3. انعکاس احساسات: انعکاس احساسات، نوعی همدردی (شاخه‌ای از مهارت زندگی است)به حساب می آید و کاربرد آن زمانی است که شخص مقابل به یک همدرد برای کسب آرامش نیاز دارد.مثلا وقتی کسی ناراحت،عصبی وآشفته حال است،باید از این فن استفاده کرد.برای بازگرداندن احساسات باید به دقت به صحبت های طرف مقابل گوش فرادهیم تا از نیازها و مسائل اصلی او با خبر شویم وگفتار خود را براساس آن نیازها تنظیم کنیم.

4.تعبیر و تفسیر کردن: در این مورد، با استفاده از گنجینه واژه‌های شخصی خود،مطالبی را که شنیده ایم برای گوینده تفسیر می کنیم.با این کار مطمئن می شویم که سخنان وی را درست فهمیده ایم و همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.
ب)علائم غیر کلامی:
پاسخهای غیر کلامی نیز نقش مهمی در گوش دادن، بازی می‌کنند.برخی از این رفتارها نشانه توجه به گوینده و برخی هم نشانه بی توجهی به اوست که باید به آنها اهمیت داد.از علائم غیر کلامی رایج می توان به تکان دادن سر،حالتهای چهره،وضعیت بدنی، تماس چشمی مستقیم اشاره کرد که در ذیل به تفسیر اجمالی این موارد می پردازیم.

مدیران و بهبود مهارت های ارتباطی
1. اطرافیان خود را تشویق کنید
2. موفقیت ها را جشن بگیرید
3. از همکاران خود پشتیبانی کنید
4. کمک کنید
5. انتقادهای وارده را بپذیرید
6. انتقاد پذیر باشید
7.انعطاف پذیر باشید
8. حمایت کنید  (به نقل از تدبیر)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد